Jesteś tutaj:
Rozmiar tekstu A A A
To jest wersja archiwalna z dnia 24.03.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja danych

Statut

S T A T U T
Samorządowego Chorzowsko-Świętochłowickiego
Związku Wodociągów i Kanalizacji
z dnia 16 września 1992 roku
( tekst jednolity Dziennik Urzędowy Województwa Katowickiego z 1998 r.
Nr 28 poz. 312 z późniejszymi zmianami))


Celem wspólnego realizowania wybranych zadań o charakterze publicznym, reprezentowania i obrony wspólnych interesów w tym zakresie oraz działając na podstawie art. 10 i rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) postanawia się przyjąć i stosować niniejszy statut.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Tworzy się związek międzygminny pod nazwą „Samorządowy Chorzowsko-Świętochłowicki Związek Wodociągów i Kanalizacji” zwany dalej Związkiem.

§ 2.

Członkami Związku są gminy: Chorzów i Świętochłowice.

§ 3.

Siedzibą Związku jest miasto Chorzów.

§ 4.

Związek został utworzony na czas nieoznaczony.

§ 5.

Zadania Związku obejmują:

  • dostawy wody dla odbiorców wraz z obsługą instalacji,
  • odbiór ścieków z gospodarki komunalnej i innych podmiotów z terenu działania Związku,
  • bilansowanie potrzeb w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej wraz z prowadzeniem polityki inwestycyjnej na terenie działania Związku,
  • kontrolę jakości wody, i ścieków,
  • eksploatację urządzeń służących do produkcji i dystrybucji wody oraz oczyszczalni ścieków i sieci wodno-kanalizacyjnej,
  • konserwację, remonty i modernizację infrastruktury technicznej,
  • wykonanie usług w zakresie podłączeń do sieci wodno-kanalizacyjnej,
  • inne sprawy związane z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną.

§ 6.

  1. Dla realizacji zadań Związku może on tworzyć odpowiednie jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z różnymi podmiotami.
  2. W statucie lub regulaminie organizacyjnym jednostek, o których mowa w ust. 1 określa się m.in. ich nazwę, zakres działania i uprawnień, zakres wyposażenia w majątek, jak również zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.


II. ORGANY ZWIĄZKU

§ 7.

Organami Związku są: Zgromadzenie Związku i Zarząd Związku.

§ 8.

  1. W skład Zgromadzenia wchodzą: przewodniczący zarządów gmin będących członkami Związku oraz po trzech przedstawicieli wyznaczonych przez rady gmin.
  2. Za zgodą rady gmina może w miejsce przewodniczącego zarządu gminy wyznaczyć innego członka organu gminy.
  3. Odwołanie przedstawicieli gmin w Związku następuje w tym samym trybie jak wyznaczenie.


§ 9.

Po upływie kadencji, wygaśnięcia mandatu (jako radnego), lub w przypadku odwołania przez gminę przedstawiciela, pełni on w Zgromadzeniu względnie innym organie Związku swe obowiązki, aż do wyboru w jego miejsce innej osoby.

§ 10.

Wystąpienie członka ze Związku skutkuje równocześnie pozbawieniem jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach Związku.

§ 11.

  1. Zgromadzenie wybierze ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków, w głosowaniu tajnym.
  2. Do kompetencji Przewodniczącego Zgromadzenia Związku należy:
    • zwoływanie Zgromadzenia Związku, które uchwali plan finansowy Związku na nowy  rok  kalendarzowy,
    • zwoływanie Zgromadzenia Związku, które przyjmie sprawozdanie Zarządu Związku  z  działalności i realizacji planu finansowego za poprzedni rok kalendarzowy,
    • zwoływanie, prowadzenie i zamykanie posiedzeń Zgromadzenia, których      podmiotem będą  inne zagadnienia,
    • organizowanie posiedzeń Zgromadzenia Związku oraz nadzorowanie nad    sprawnym i  zgodnym z porządkiem dnia ich przebiegiem.
  3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego kompetencje wykonuje Zastępca.

§ 12.

Do kompetencji Zgromadzenia Związku należy:

  • ustalenie programów realizacji zadań Związku,
  • uchwalenie planu finansowego Związku i ocena jego wykonania,
  • decydowanie w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz nadawanie tym jednostkom statutów lub regulaminów organizacyjnych,
  • realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy w odniesieniu do zadań zleconych Związkowi,
  • powoływanie i odwoływanie Zarządu Związku oraz kontrola i nadzór jego działalności,
  • decydowanie w sprawach płacowych członków Zarządu,
  • uchwalanie projektu zmian statutu Związku.


§ 13.

  1. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.
  2. Każda gmina posiada cztery głosy.
  3. Inicjatywa w zakresie przedstawiania projektów uchwał jak i porządku dnia Zgromadzenia Związku przysługuje członkom Zgromadzenia nadto również Zarządowi Związku.

§ 14.

  1. Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną.
  2. Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym liczącym trzech członków wybieranych ze składu Zgromadzenia.
  3. Komisję Rewizyjną wybiera i odwołuje Zgromadzenie Związku.

§ 15.

  1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów.
  2. Do ważności podjęcia uchwał niezbędna jest obecność co najmniej dwu członków Komisji Rewizyjnej.
  3. Komisja Rewizyjna opiniuje i kontroluje wykonanie planu finansowego Związku i jego gospodarkę finansową i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia Związku o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Zarządowi Związku.
  4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie Związku w zakresie kontroli.

§ 16.

  1. Zarząd Związku jest powoływany i odwoływany przez Zgromadzenie. Jedna trzecia składu Zarządu może pochodzić spoza przedstawicieli członków Zgromadzenia Związku, pozostałe dwie trzecie Zarządu Zgromadzenie wybiera ze swego składu.
  2. W skład Zarządu wchodzą:

a. Przewodniczący Zarządu,
b. jego Zastępca
c. członek Zarządu.


§ 17.

Do kompetencji Zarządu Związku należy:

  • realizacja zadań Związku,
  • wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku,
  • opracowywanie projektów planu finansowego Związku i jego realizowanie,
  • opracowywanie projektów struktury organizacyjnej jednostek Związku, projektów ich statutów lub regulaminów organizacyjnych, wyznaczanie tym jednostkom zadań do wykonania, a także nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności,
  • podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Związku,
  • decydowanie w sprawach nie zastrzeżonych na rzecz Zgromadzenia Związku.
  • zatwierdzanie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

§ 18.

  1. Zarząd podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.
  2. Stosunek pracy z członkami Zarządu nawiązuje Przewodniczący Zgromadzenia z formie umowy o pracę.


§ 19.

  1. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu w szczególności należy:
    • kierowanie pracą Zarządu i jego biura,
    • reprezentowanie Związku na zewnątrz,
    • nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych Związku (na podstawie uchwał Zarządu) oraz pracownikami biura Zarządu, a także Skarbnikiem. Uprawnienia te łączą się z pozostałymi uprawnieniami kierownika zakładu pracy i zwierzchnika służbowego w rozumieniu m.in. postanowień Kodeksu Pracy oraz ograniczeniami analogicznymi jak przy nawiązaniu tego stosunku.
  2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego kompetencje wykonuje Zastępca.

§ 20.

  1. Działalność organów Związku jest jawna, ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
  2. Jawność działania organów Związku obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
  3. Do publicznego wglądu w siedzibie Związku udostępnia się na zasadach poniżej określonych, w szczególności:
    • uchwały Zgromadzenia, uchwały Zarządu,,
    • protokoły z posiedzeń Zgromadzenia, Zarządu i komisji
  4. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy posiedzeń Zgromadzenia, które odbywały się z ustawowym wyłączeniem jawności.
  5. Udostępnienie dokumentów następuje na wniosek zainteresowanego złożony ustnie lub pisemnie. W razie niemożności niezwłocznego wglądu do dokumentów, ustalony zostanie stosowny termin.
  6. Dokumenty udostępnia Zarząd Związku.
  7. Udostępnienie dokumentów odbywa się z uwzględnieniem ochrony danych osobowych i informacji niejawnych wynikających z odrębnych przepisów.

III. MIENIE ZWĄZKU

§ 21.

  1. Mienie Związku powstaje:
    • w drodze przekazania przez Wojewodę Katowickiego mienia niepodzielnego określonego przez art. 5 ust. 3 pkt 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz. 191),
    • z dochodów majątku Związku,
    • z dochodów działalności Związku,
    • z subwencji, darowizn, zapisów i innych źródeł.
  2. Mienie komunalne przekazane Związkowi staje się jego własnością.
  3. Do czasu przejęcia przez Związek mienia, o którym mowa w pkt 1 i 2 Gminy – członkowie Związku przeznaczą niezbędne środki na potrzeby organów Związku wymagane dla realizacji powierzonych im zadań, proporcjonalnie do liczby delegatów Zgromadzenia.
  4. Z obiektów i urządzeń Związku, Gminy – członkowie Związku korzystają na równych prawach, jednakże proporcjonalnie do wielkości majątku zlokalizowanego na obszarze Gminy.


§ 22.

  1. Nieruchomości i inne niepodzielne składniki majątkowe wniesione przez członków do Związku nie podlegają zwrotowi w przypadku wystąpienia członka ze Związku, jeżeli Związek nie mógłby bez nich prawidłowo wykonywać swoich zadań statutowych,
  2. W przypadku opisanym w ust. 1 dopuszczalny będzie zwrot podzielnych składników mienia Związku wniesionych przez gminę ze spłatą przez nią nakładów poniesionych na dane składniki przez Związek z uwzględnieniem amortyzacji.

IV. GOSPODARKA FINANSOWA ZWIĄZKU

§ 23.

Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego, który uchwalany jest na okres roku kalendarzowego.


§ 24.

  1. Projekt planu finansowego wraz z informacją o stanie mienia Związku – Zarząd Związku przedstawia Zgromadzeniu Związku najpóźniej do 15 września roku poprzedzającego rok finansowy, na który został sporządzony.
  2. Plan finansowy Związku uchwalany jest przez Zgromadzenie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok, na który został przewidziany.
  3. Do czasu uchwalenia uchwał budżetowych przez Rady Miasta członków Związku, podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy Związku.

§ 25.

Dochodami Związku są:

a. wpływy z działalności jednostek organizacyjnych Związku,
b. dochodu z majątku Związku,
c. dotacje celowe z budżetu Państwa i Gmin – członków Związku,
d. darowizny osób prawnych i fizycznych.

§ 26.

W przypadku gdy planowane wydatki plany finansowego Związku przewyższają planowane dochody – w uchwale w § 24 ust. 2 wskazuje się źródła pokrycia niedoboru.


§ 27.

Za prawidłową gospodarkę finansową Związku odpowiada Zarząd.
Obsługę kasową planu finansowego Związku prowadzi bank wskazany przez Zgromadzenie Związku.

§ 28.

  1. Nadwyżka finansowa powstała w wyniku działalności Związku nie podlega podziałowi między członków Związku. Powstałe nadwyżki winny być przeznaczone na cele statutowe Związku.
  2. W przypadku powstania strat w wyniku działalności Związku gminy na pokrycie tych strat wnoszą dotacje proporcjonalnie do kosztów usług świadczonych przez Związek na rzecz gmin, na zasadach określonych przez Zgromadzenie Związku. W taki sam sposób gminy pokrywają koszty wspólnej działalności.
  3. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.

§ 29.

  1. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu jego mieniem, składa dwóch członków Zarządu, a czynności prawne mogące spowodować powstanie zobowiązań majątkowych wymagają dla ich skuteczności nadto podpisu skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
  2. W innych sprawach zarządu nad mieniem Związku stosuje się odpowiednie przepisy o mieniu komunalnym.


V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 30.

  1. Do Związku może przystąpić gmina nie będąca jego członkiem po uprzednim podjęciu przez jej Radę uchwał o przystąpieniu do Związku, przyjęciu Statutu oraz wskazaniu przedstawicieli gminy, którzy wejdą w skład Zgromadzenia Związku,
  2. W razie przystąpienia nowego członka Związku wymagana jest zmiana Statutu w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia określonym w art. 67 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.)

§ 31.

Gmina może wystąpić ze związku za co najmniej 6 miesięcznym wypowiedzeniem kończącym się z końcem roku budżetowego.

§ 32.

Likwidacja Związku następuje na zgodny wniosek wszystkich członków Związku uchwalony przez ich właściwe organy.

§ 33.

  1. Mienie likwidowanego Związku przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie jego zobowiązań.
  2. W przypadku likwidacji Zgromadzenie :
    • określi zasady podziału mienia pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli,
    • powołuje komisję likwidacyjną i określi jej zadania.
  3. Kompetencje komisji likwidacyjnej Zgromadzenie może powierzyć Zarządowi Związku.


Podpisał: Bartłomiej Jarocha Opublikował: Bartłomiej Jarocha
Dokument z dnia: 22.03.2011 Publikacja dnia: 24.03.2011
Dokument oglądany razy: 4 061