Jesteś tutaj:
Rozmiar tekstu A A A
To jest wersja archiwalna z dnia 05.11.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja danych

Statut

S T A T U T
Samorządowego Chorzowsko-Świętochłowickiego
Związku Wodociągów i Kanalizacji 
z dnia 16 września 1992 roku
z uwzględnieniem późniejszych zmian
( tekst jednolity )

Celem wspólnego realizowania wybranych zadań o charakterze publicznym, reprezentowania  i obrony wspólnych interesów w tym zakresie oraz działając na podstawie art. 10 i rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r.  Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) postanawia się przyjąć i stosować niniejszy statut.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.
Tworzy się związek międzygminny pod nazwą „Samorządowy Chorzowsko-Świętochłowicki Związek Wodociągów i Kanalizacji” zwany dalej Związkiem.

§ 2.
Członkami Związku są gminy: Chorzów i Świętochłowice.

§ 3.
Siedzibą Związku jest miasto Chorzów.

§ 4.
Związek został utworzony na czas nieoznaczony.

§ 5.
Zadania Związku obejmują:
a. dostawy wody dla odbiorców wraz z obsługą instalacji,
b. odbiór ścieków z gospodarki komunalnej i innych podmiotów z terenu działania Związku,
c. bilansowanie potrzeb w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej wraz                 z prowadzeniem polityki inwestycyjnej na terenie działania Związku,
d. kontrolę jakości wody, i ścieków,
e. eksploatację urządzeń służących do produkcji i dystrybucji wody oraz oczyszczalni ścieków i sieci  wodno-kanalizacyjnej,
f. konserwację, remonty i modernizację infrastruktury technicznej,
g. wykonanie usług w zakresie podłączeń do sieci wodno-kanalizacyjnej,
h. inne sprawy związane z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną.

§ 6.
1. Dla realizacji zadań Związku może on tworzyć odpowiednie jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z różnymi podmiotami.
2. W statucie lub regulaminie organizacyjnym jednostek, o których mowa          w ust. 1 określa się m.in. ich nazwę, zakres działania i uprawnień, zakres wyposażenia w majątek,  jak również zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.


II.  ORGANY   ZWIĄZKU

§ 7.
Organami Związku są: Zgromadzenie Związku  i  Zarząd Związku.

§ 8.
1. W skład Zgromadzenia wchodzą prezydenci miast członków Związku                  oraz po trzech przedstawicieli wyznaczonych przez radę tych miast.
2. Odwołanie przedstawicieli gmin w Związku następuje w tym samym trybie jak wyznaczenie.
§ 9.
Po upływie kadencji, wygaśnięcia mandatu (jako radnego), lub w przypadku odwołania przez gminę przedstawiciela, pełni on w Zgromadzeniu względnie innym organie Związku swe obowiązki, aż do wyboru w jego miejsce innej osoby.

§ 10.
Wystąpienie członka ze Związku skutkuje równocześnie pozbawieniem jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach Związku.

§ 11.
1. Zgromadzenie wybierze ze swego grona przewodniczącego i dwóch jego zastępców bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków,                   w głosowaniu tajnym.
2. Do kompetencji Przewodniczącego Zgromadzenia Związku należy:
a. zwoływanie Zgromadzenia Związku, które uchwali plan finansowy Związku na nowy rok kalendarzowy,
b. zwoływanie Zgromadzenia Związku, które przyjmie sprawozdanie Zarządu Związku z działalności i realizacji planu finansowego za poprzedni rok kalendarzowy,
c. zwoływanie, prowadzenie i zamykanie posiedzeń Zgromadzenia, których podmiotem będą inne zagadnienia,
d. organizowanie posiedzeń Zgromadzenia Związku oraz nadzorowanie nad sprawnym i zgodnym z porządkiem dnia ich przebiegiem.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego kompetencje wykonuje Zastępca.
§ 12.
Do kompetencji Zgromadzenia Związku należy:
a. ustalenie programów  realizacji zadań Związku,
b. uchwalenie planu finansowego Związku i ocena jego wykonania,
c. decydowanie w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz nadawanie tym jednostkom statutów lub regulaminów organizacyjnych,
d. realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy w odniesieniu do zadań zleconych Związkowi,
e. powoływanie i odwoływanie Zarządu Związku oraz kontrola i nadzór jego działalności,
f. decydowanie w sprawach płacowych członków Zarządu,
g. uchwalanie projektu zmian statutu Związku.

§ 13.
1. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.
2. Każda gmina posiada cztery głosy.
3. Inicjatywa w zakresie przedstawiania projektów uchwał jak i porządku dnia Zgromadzenia Związku przysługuje członkom Zgromadzenia nadto również Zarządowi Związku.
§ 14.
1. Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym liczącym trzech członków wybieranych ze składu Zgromadzenia.
3. Komisję Rewizyjną wybiera i odwołuje Zgromadzenie Związku.

§ 15.
1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów.
2. Do ważności podjęcia uchwał niezbędna jest obecność co najmniej dwu członków  Komisji Rewizyjnej.
3. Komisja Rewizyjna opiniuje i kontroluje wykonanie planu finansowego Związku i jego gospodarkę finansową i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia Związku o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Zarządowi Związku.
4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie Związku w zakresie kontroli.

§ 16.

1. Zarząd Związku jest powoływany i odwoływany przez Zgromadzenie. Jedna trzecia składu Zarządu może pochodzić spoza przedstawicieli członków Zgromadzenia Związku, pozostałe dwie trzecie Zarządu  Zgromadzenie wybiera ze swego składu.
2. W skład Zarządu wchodzą:
a. Przewodniczący Zarządu,
b. jego Zastępca
c. członek Zarządu.

§ 17.
      Do kompetencji Zarządu Związku należy:
a. realizacja zadań Związku,
b. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Związku,
c. opracowywanie projektów planu finansowego Związku i jego realizowanie,
d. opracowywanie projektów struktury organizacyjnej jednostek Związku, projektów ich statutów lub regulaminów organizacyjnych, wyznaczanie tym jednostkom zadań do wykonania, a także nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności,
e. podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Związku,
f. decydowanie w sprawach nie zastrzeżonych na rzecz Zgromadzenia Związku.
§ 18.
1. Zarząd podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.
2. Stosunek pracy z członkami Zarządu nawiązuje Przewodniczący Zgromadzenia z formie umowy o pracę.

§ 19.
1. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu w szczególności należy:
a. kierowanie pracą Zarządu i jego biura,
b. reprezentowanie Związku na zewnątrz,
c. nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych Związku (na podstawie uchwał Zarządu) oraz pracownikami biura Zarządu, a także Skarbnikiem.
Uprawnienia te łączą się z pozostałymi uprawnieniami kierownika zakładu pracy i zwierzchnika służbowego w rozumieniu m.in. postanowień Kodeksu Pracy oraz ograniczeniami analogicznymi jak przy nawiązaniu tego stosunku.
2. Stosunek pracy z pracownikami Związku Przewodniczący Zarządu nawiązuje w formie umowy o pracę.
§ 20.
1. Działalność organów Związku jest jawna, ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Związku obejmuje w szczególności                     prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.
3. Do publicznego wglądu w siedzibie Związku udostępnia się na zasadach poniżej określonych, w szczególności:
1) uchwały Zgromadzenia, uchwały Zarządu,
2) protokoły z posiedzeń Zgromadzenia, Zarządu i komisji
4. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy posiedzeń Zgromadzenia, które odbywały się z ustawowym wyłączeniem jawności.
5. Udostępnienie dokumentów następuje na wniosek zainteresowanego złożony ustnie lub pisemnie. W razie niemożności niezwłocznego wglądu do dokumentów, ustalony zostanie stosowny termin.
6. Dokumenty udostępnia Zarząd Związku.
7. Udostępnienie dokumentów odbywa się z uwzględnieniem ochrony danych osobowych i informacji niejawnych wynikających z odrębnych przepisów.

III. MIENIE  ZWĄZKU

§ 21.
1. Mienie Związku powstaje:
a. w drodze przekazania przez Wojewodę Katowickiego mienia niepodzielnego określonego przez art. 5 ust. 3 pkt 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz. 191),
b. w drodze przekazania przez poszczególne gminy składników ich mienia służących realizacji zadań przejętych przez Związek,
c. z dochodów majątku Związku,
d. z dochodów działalności Związku,
e. z subwencji, darowizn, zapisów i innych źródeł.
2. Mienie komunalne przekazane Związkowi staje się jego własnością.
3. Do czasu przejęcia przez Związek mienia, o którym mowa w pkt 1 i 2 Gminy – członkowie Związku przeznaczą niezbędne środki na potrzeby organów Związku wymagane dla realizacji powierzonych im zadań, proporcjonalnie do liczby delegatów Zgromadzenia.
4. Z obiektów i urządzeń Związku, Gminy – członkowie Związku korzystają na równych prawach, jednakże proporcjonalnie do wielkości majątku zlokalizowanego na obszarze Gminy.

§ 22.
1. Nieruchomości i inne niepodzielne składniki majątkowe wniesione przez członków do Związku nie podlegają zwrotowi w przypadku wystąpienia członka ze Związku, jeżeli Związek nie mógłby bez nich prawidłowo wykonywać swoich zadań statutowych,
2. W przypadku opisanym w ust. 1 dopuszczalny będzie zwrot podzielnych składników mienia Związku wniesionych przez gminę ze spłatą przez nią nakładów poniesionych na dane składniki przez Związek z uwzględnieniem amortyzacji.

IV. GOSPODARKA  FINANSOWA  ZWIĄZKU

§ 23.
Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego, który uchwalany jest na okres roku kalendarzowego.

§ 24.
1. Projekt planu finansowego Związku  Zarząd  przedstawia Zgromadzeniu            w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
2. Plan finansowy Związku jest uchwalany przez Zgromadzenie w terminie               do dnia  31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
3. Do czasu uchwalenia uchwał budżetowych przez Rady Miasta członków Związku, podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy Związku.

§ 25.
Dochodami Związku są:
a. wpływy z działalności jednostek organizacyjnych Związku,
b. dochodu z majątku Związku,
c. dotacje celowe z budżetu Państwa i Gmin – członków Związku,
d. darowizny osób prawnych i fizycznych.

§ 26.
W przypadku gdy planowane wydatki plany finansowego Związku przewyższają planowane dochody – w uchwale w § 24 ust. 2 wskazuje się źródła pokrycia niedoboru.
§ 27.
1. Za prawidłową gospodarkę finansową Związku odpowiada Zarząd.
2. Obsługę kasową planu finansowego Związku prowadzi bank wskazany przez Zgromadzenie Związku.
§ 28.
1. Nadwyżka finansowa powstała w wyniku działalności Związku nie podlega podziałowi między członków Związku. Powstałe nadwyżki winny być przeznaczone na cele statutowe Związku.
2. W przypadku powstania strat w wyniku działalności Związku gminy na pokrycie tych strat wnoszą dotacje proporcjonalnie do kosztów usług świadczonych przez Związek na rzecz gmin, na zasadach określonych przez Zgromadzenie Związku.
W taki sam sposób gminy pokrywają koszty wspólnej działalności.
3. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.
§ 29.
1. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu jego mieniem, składa dwóch członków Zarządu, a czynności prawne mogące spowodować powstanie zobowiązań majątkowych wymagają dla ich skuteczności nadto podpisu skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
2. W innych sprawach zarządu nad mieniem Związku stosuje się odpowiednie przepisy o mieniu komunalnym.


V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 30.
1. Do Związku może przystąpić gmina nie będąca jego członkiem po uprzednim podjęciu przez jej Radę uchwał o przystąpieniu do Związku, przyjęciu Statutu oraz wskazaniu przedstawicieli gminy, którzy wejdą w skład Zgromadzenia Związku,
2. W razie przystąpienia nowego członka Związku, wymagana jest zmiana statutu w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia, określonym w art. 67             ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

§ 31.
Gmina może wystąpić ze związku za co najmniej 6 miesięcznym wypowiedzeniem kończącym się z końcem roku budżetowego.

§ 32.
Likwidacja Związku następuje na zgodny wniosek wszystkich członków Związku uchwalony przez ich właściwe organy.

§ 33.
1. Mienie likwidowanego Związku przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie jego zobowiązań.
2. W przypadku likwidacji Zgromadzenie :
a. określi zasady podziału mienia pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli,
b. powołuje komisję likwidacyjną i określi jej zadania.
3. Kompetencje komisji likwidacyjnej Zgromadzenie może powierzyć Zarządowi Związku.




Podpisał: Bartłomiej Jarocha Opublikował: Bartłomiej Jarocha
Dokument z dnia: 22.03.2011 Publikacja dnia: 05.11.2011
Dokument oglądany razy: 3 429